Op de redactie van dagblad De Telegraaf verdwijnen 36 van de 255 arbeidsplaatsen. Dat maakte moederbedrijf TMG vrijdag bekend.

,,De Telegraaf slaat de weg in naar vernieuwing”. aldus hoofdredacteur Paul Jansen. ,,Helaas zijn pijnlijke maatregelen daarbij noodzakelijk, niet alleen uit kostenoverwegingen maar ook om een kwaliteitsslag te maken.”

Maandag werd al bekend dat TMG fors gaat snijden in de regionale nieuwswebsites. Dichtbij.nl gaat stoppen in Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland.

Het gaat al een tijdje niet zo goed met het krantenconcern. In het derde kwartaal zag het moederbedrijf van onder meer dagblad De Telegraaf en Sky Radio het bedrijfsresultaat en de omzet opnieuw teruglopen. De krant zag de betaalde oplage teruglopen tot 441 duizend exemplaren, zo blijkt uit de cijfers van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). Rond de eeuwwisseling was de oplage nog bijna twee keer zo groot.

Bezuinigingen konden de aanhoudende afname van de inkomsten uit advertenties niet compenseren. TMG maakte begin vorige maand nieuwe plannen bekend, die op termijn weer moeten zorgen voor groei. De onderneming is onder meer van plan twee online-tv-kanalen te lanceren, als onderdeel van de nieuwe ’24/7′-strategie.

ANP / Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl